Markkinoinnin voima!

Se oli tämä Kuopio-Tahko nettisivujen juttu ja erityisesti tuo alla oleva kuva, joka sai minut innostumaan ajatuksesta lähteä Tahkolle maastopyöräilemään nimenomaan talvella! Näytti niin upealta! 😊

Olen tehnyt viimeisen vuoden aikana paljon yhteistyötä yrityskummi Matti Kokon kanssa, jonka olen oppinut tuntemaan HYVIN innokkaana maastopyöräilijänä ja nimenomaan vielä sähköpyöräilijänä. Päätin kysyä Matilta, lähtisikö hän mukaan ja lainaisi sähkömaastopyörää minullekin. Mattihan suostui oitis ja valitsimme lauantain 13.3.2021 retkemme toteutusajankohdaksi.

Lueskelin vielä edellisiltana nettisivua https://www.kuopiotahko.fi/paikat/tahkon-talvipyorailyreitti/ läpi ja ajattelin, että lähdemme liikkeelle jutussa mainitusta Tahkon keskustan lähtöpaikasta osoitteessa Sääskiniementie 560.

Retkipäivä la 13.3.2021

Matti nouti minut sovitusti aamulla klo 8.00 ja lähdimme ajelemaan (autolla) Tahkolle. Sää oli pilvinen ja lämpötila ihanteellinen -5 astetta. Matkalla ei sen kummempia tapahtunut ja hyvä niin, saimme ajella kaikessa rauhassa kohteeseen.

Tulimme navigaattorin opastamana osoitteeseen Sääskiniementie 560 ja siinähän ei ole yhtään mitään! Päätimme mennä Break Sokos Hotel Tahkon pihan kautta, jos sieltä löytyisi jotain osviittaa reitin alkupisteestä. Ei löytynyt. Ajelimme pihan läpi aina Tahkolahden kävelysillalle saakka eikä reitistä löytynyt edelleenkään mitään merkintää. Palasimme takaisin ja huomasimme hotellin edustalla TahkoSafareiden toimiston ja päätimme mennä käymään siellä.

Kysyimme reitistä ja saimme tiedon, että reitti alkaa Tahkolahden puolelta P-alueelta. Meille kerrottiin, että reitti on hyvässä kunnossa koko kartalla näkyvän alkupätkän ’suoran’ osuuden osalta ja että pidemmällä olevat Mäenpään, Hoikkamäen ja Tarpisenmäen osuudet olivat jo aika lailla pehmeitä. Reitti kuulemma huollettaisiin myöhemmin samana päivänä. Kerroimme olevamme omilla maastopyörillä liikkeellä, kiitimme ja otimme mukaan reitin paperikartan. Harmi kun en jo tässä vaiheessa huomannut kartan oikeassa alareunassa olevaa QR-koodia, jolla olisi voinut ladata Salmi Platformin mobiilikartan paikannuksella. Oma mokani!

Matti huomasi unohtaneensa talvipyöräilyhanskansa kotiin ja halusi käydä ostamassa uudet. Päätimme käydä vilkaisemassa, löytyisikö hanskoja K-Marketista, mutta se avautuisi vasta tunnin päästä klo 10, joten suuntasimme takaisin TahkoSafareiden toimistolle, mutta siellä ei ollut hanskoja myynnissä.

Purimme pyörät pyörätelineestä, akut kiinni, kypärät päähän, reput selkään ja ajelimme Tahkolahden ylittävän sillan kautta suoraan Ski-Mac Tiroliin ja Matti kävi ostamassa sieltä hanskat tai pikemminkin rukkaset. Pyöräilimme Tahkolahden pysäköintialueelle etsimään reitin lähtöpistettä, jota ei ollut mitenkään merkitty. Loppujen lopuksi pienen etsimisen jälkeen reitti löytyi ja eikun eteenpäin!

Pyörät

Mondraker Dusk RR

Tämä oli ylivoimaisesi paras (ja kallein!) sähkömaastopyörä, jolla olen koskaan tähän mennessä elämässäni ajanut! Huikea nautinto!

Reitille!

Upeaa, mahtavaa – todella nautittavaa! Sähkömaastopyörä, jossa on pitävät nastatalvirenkaat, on huikea ajopeli ja sillä on todella nautinto ajaa varmaankin missä tahansa maastossa. Tahkon talvipyöräilyreitti on noin metrin levyinen ura, joka kiertelee upeissa Tahkon maisemissa. Ajelimme Nallelaavulle, jonka roskis oli täpötäynnä ja puuvarasto oli aika lailla tyhjillään.

Puita oli kyllä (aika lailla tyhjän) puuvaraston vieressä, mutta melkoisen lumivuorauksen alla, kuten kuvasta näkyy.

Pidemmällä reitin varrella oli Tahko MTB-kylttejä ja se on hyvä se! Reitti ylitti useaan otteeseen latu-uria, joten STOP-merkit aina ennen niiden ylittämistä olivat paikallaan. Hiihtäjiä näkyi olevan liikkeellä jo heti aamusta oikein mukavasti.

Ensimmäinen tenkkapoo tuli tässä kohtaa (kuva alla), jossa leveä hiihtäjien luistelubaana kaartaa lievästi ylämäkeen oikealle ja siinä vieressä on aika lailla tulkinnallinen opaste, jossa sanotaan että ’Pyörä reitti Oikealla puolella’.

Matti kokeili pääseekö tuosta opasteen edestä oikealle lähtevälle reitille (ei näy kuvassa) nastarenkaillamme, mutta sinne meillä ei ollut mitään asiaa. Samassa paikalle tuli pari muuta sähköpyöräilijää läskirenkailla ja vaihdoimme kuulumisia. He suunnistivat suoraan sinne minne me emme päässeet ja totesimme, että suositus läskirenkaiden käytöstä on paikallaan!

Palasimme samaa reittiä takaisin ja päätimme ajaa vielä Tahkon golfkentän maisemiin karttaan merkityn toisen reitin. Ajelimme klubirakennuksen pihalle ja ympäristössä ja koetimme tiiviisti tähystää, näkyykö jossain reitin opasteita tai merkintöjä reitistä. Niitä ei silmiimme sattunut – ei minkäänlaisia!

Jatkoimme matkaa ja satuimme sopivasti Aholansaareen opastavalle jäätielle ja päätimme mennä käymään siellä kahvilla (kuva alla). Nastarenkaat pitivät jäällä satumaisen hyvin ja ajaminen oli hyvin helppoa ja miellyttävää! 😊

Mukavan kahvitauon jälkeen otimme vielä kuvan jäältä Tahkon rinteiden suuntaan ja palasimme autolle. Matin Suunto kertoi meidän ajaneen 19.26 km ja tähän käytetyn aikaa (taukoineen) 1 tunti 21 minuuttia.

Me mitä tästä opimme?

Teen yrittäjänä paljon haamuasiointi eli Mystery Shopping toimeksiantoja hyvin erilaisille asiakkaille ja kohteille vaikkapa teatterista apteekin kautta jätekeskuksen palveluihin ja nyt halusin testata tämän Tahkon talvipyöräilyreitin ikään kuin niillä tiedoilla ja ennakko-ohjeilla, mitä kuka tahansa Tahkolle talvipyöräilemään tuleva löytää.

Ja jälleen kerran jouduin huomaamaan, miten paljon tekemistä meillä Suomessa on siinä, että asiakkaan palvelukokemuksesta saadaan helppo ja miellyttävä ja että erityisesti palvelun piiriin pääseminen tai aloittaminen (tässä talvipyöräilyreitin löytäminen) on helppoa. Tässä tapauksessa helpoin ratkaisu olisivat olleet hyvät opasteet niin Tahkon keskustassa (toinen lähtöpaikka) kuin Tahkolahden P-alueellakin (se toinen lähtöpaikka).

Totta kai asiakkaat kiinnittävät huomiota myös muihin palvelurakenteisiin, kuten tässä talvipyöräreitin tapauksessa vaikkapa laavut, reitin varren opasteet, kodat tai tuvat sekä niiden siisteys ja toimivuus ja tietenkin myös muut asiakkaat. Nämä kaikki ovat osa hyvin tärkeää asiakkaan palvelukokemusta!

Miten tuollainen asiakkaan palvelukokemus voidaan sitten suunnitella etukäteen? Testaamalla palvelua ennakkoon eli vaikkapa tässä tapauksessa pyytämällä esim. jotain pariskuntaa tai pientä harrastajaporukkaa arvioimaan kaikkea siitä tehtyä aineistoa, ajamaan reitti, kokeilemaan kaikki palvelupisteet, arvioimaan opasteita, karttaa ja mahdollista sovellusta ennen kuin reitti julkistetaan tai sen markkinointi aloitetaan. Tämä meillä jää LIIAN usein tekemättä!

Lopuksi haluan todeta, että Tahkolla on todellinen helmi ellei peräti timantti käsissään talvipyöräilyreittien muodossa. Uskon, että pandemia-ajan jälkeen asiakkaat ovat entistä enemmän kiinnostuneita omatoimisista, vastuullisista, hyvin hoidetuista ja luonnossa tapahtuvista erilaisista aktiviteeteista ja tähän Tahko tarjoaa ehdottomasti eteläisen Suomen parhaita puitteita!

Kirjoitukseni tarkoitus on antaa eväitä asiakaskokemuksen merkityksen oivaltamiseen, sillä tyytyväinen – ja erityisesti kokemuksensa jakava – asiakas on paras markkinointikanava mille tahansa palvelulle tai kohteelle! Hyvä kello kauas kuuluu!