Kokoonnuimme lokakuun alussa Helsinkiin vuoden kolmanteen Suomen Yrittäjien osaamisvaliokunnan kokoukseen ja saimme olla Sitran vieraina ja osallistua oman kokouksemme jälkeen heidän Erätauko-menetelmällä (linkki) vetämäänsä dialogiharjoitukseen, jonka teemana oli yrittäjän ja tämän mahdollisten työntekijöiden tietojen ja taitojen jatkuva kehittäminen osaamisen ekosysteemissä. Kokous ja dialogiharjoitus toteutettiin Ruoholahdessa Sitran “vanhan tornin” 14. kerroksen työskentelytilassa. Sieltä oli upeat näkymät Helsingin kattojen ylle!

Valiokuntamme kokouksessa kävimme ensin perinteisen kuulemiskierroksen, että mitä alueilla tapahtuu. Itse kerroin mm. aluejärjestömme Savon Yrittäjien tuolloin tuoreesta toimitusjohtajasta ja Savonia Business Centerin samana päivänä olleista avajaisista. Ja ulkopuolelta alueemme vielä Opetushallituksen yrittäjyysosaamisen kehittämiseen liittyvästä työpajatyöskentelystä, jossa saan myös olla mukana. Työpajassa on tarkoitus miettiä mitä osaamista yrittäjät tarvitsevat nyt ja lähitulevaisuudessa ja millaisiin työprosesseihin osaaminen liittyy. Samalla arvioidaan yrittäjän ammattitutkinnon ja yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon kehittämistä.

Saimme myös tietoa siitä, että valiokuntien kaksivuotinen työskentelykausi on päättymässä ja että uudet valiokunnat ja niiden kokoonpanot ovat Suomen Yrittäjien marraskuun alun kokouksen asialistalla. Nyt kun jatkan 3.12. tämän tekstin kirjoittamista, haku valiokuntiin on juuri päättynyt – ja kyllä – minäkin hain jatkopaikkaa, koska olen kokenut tämän valiokuntatyöskentelyn olevan varsin mielekäs tapa olla mukana ja vaikuttaa valtakunnan tasolla asioihin, joilla tulevaisuudessa on jopa vielä suurempi vaikutus kuin mitä tänä päivänä eli osaamisen kehittämiseen!

Uskon, että meistä valiokunnan jäsenistä saisi vieläkin enemmän irti, kuin mitä tällä valiokuntakaudella olen kokenut. Voisimme olla vahvemmin mukana antamassa näkemyksiämme erilaisiin osaamiseen ja sen kehittämiseen liittyviin suunnitelmiin ja toteutuksiin, alkuvaiheessakin oleviin, luonnoksiin tai jopa keskeneräisiin, tässä uskon ajatteluun “the more, the merrier” tai jospa sen pitäisikin tässä tapauksessa kuulua “the more, the more knowledege and opinions”.

Toisin asioita myös lähemmäs yrittäjien arkea, monet asiat tämän kaksivuotiskauden aikana ovat olleet ns. ylätason asioita, joissa esim. valtakunnallinen polittiinen päätöksenteko on keskeisessä roolissa. Ehkä meitä lähempänä voisivat olla oppilaitosten ja muiden koulutustoimijoiden sekä kuntien ja kaupunkien kanssa tehtävä yhteistyö, parhaat käytännöt, ja uuden haistelu. Myös malleja ja toimintatapoja maailmalta soisin etsittävän ja haettavan.

Se, mistä kovasti iloitsen, on että meillä on valiokunnassa kaikilla motivaatio kohdallaan kun asioista puhutaan. Lisäksi pidän valiokuntamme työskentelyä Suomen Yrittäjissä koordinoivien Joonas Mikkilän ja Marja Vartiaisen itsensä likoon laittavasta otteesta, idearikkaudesta ja aktiivisesta sekä avoimesta viestinnästä.

Vuoden viimeinen valiokunnan kokous pidetään 10.12. Suomen Yrittäjien toimistolla ja sen päätteeksi lähdemme käymään eduskunnassa, joten juhlavasti ja keskelle kuuminta päättäjien hot spotia päättyy tämä valiokuntakausi.

Kiitos kaikille upeille yrittäjäkollegoille ja Suomen Yrittäjien väelle sekä aluejärjestöllemme Savon Yrittäjille kun olen saanut olla mukana! Ja jatkaisin mieluusti edelleen…

P.S. Hyvää itsenäisyyspäivää ja joulun odotusta!