Julkaistu 30.10.2018

VALTAKUNNALLINEN MATKAILUN MYYNTITAPAHTUMA MATKA MAALLE

Osallistuin viime viikon tiistaina 23.10.2018 kylpylähotelli Peurungassa järjestettyyn ensimmäiseen valtakunnalliseen Matka Maalle myyntitapahtumaan.

Ollin mukana myös järjestäjän roolissa Suomen Matkailukonsultit Oy:n kautta ja vedin yhden tapahtuman työpajoista (segmentointi). Muut tapahtuman järjestäjät olivat Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Virtaa Vientiin ja Verkostoihin -hanke, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry.

Osallistujia tapahtumassa oli n. 70 henkilöä, niin matkailuyrittäjiä, matkanjärjestäjiä, matkailun kehittäjiä kuin
muitakin matkailutoimijoita. Onnistuneessa tapahtumassa oli lisäksi mukana Jyväskylän Ammattikorkeakoulun opiskelijoita, jotka ottivat tapahtumavieraat vastaan eli hoitivat ilmoittautumispisteen, auttoivat edellisenä päivänä tilojen varustamisessa ja järjestämisessä, olivat mukana koko seminaaripäivän huolehtien niin päälavan esitysten kuin työpajojenkin teknisestä toimivuudesta ja avustivat tarvittaessa kaikessa muussakin. Opiskelijoiden toiminta oli upeaa seurattavaa ja hymyilevä asenne auttaa asiassa kuin asiassa ja niin myös tämän tapahtuman onnistumisessa. Lämmin kiitos vastuuopettaja Petra Blinnikalle heidän asiantuntevasta ohjauksestaan!

Tapahtumassa käytettiin myös verkostoitumistyökalu Brellaa ja sen avulla sovittiin yli 40 tapaamista ennakkoon ja
tapahtuman aikana. Itselläni oli työkalusta jo ennakkokokemusta Nordic Business Forumien yhteydestä mutta monelle Brella oli vielä aika uusi väline, se kuitenkin osoitti hyvin toimivuutensa. Erityisesti pidän siitä, kun työkaluun joutuu / saa kirjata sen, mitä itse tarjoaa ja minkä tyyppisiä tapaamisia toivoo. Lisäksi järjestelmä ehdottaa aktiivisesti näiden tekijöiden perusteella sopivia matcheja!

Tapahtuman ohjelma oli rakennettu ajatuksella, että siellä on:

– kaikille yhteinen osio sekä alkuun että loppuun, näissä mielenkiintoisia puhujia & esityksiä mm. aamupäivällä Finnair / Jeroen Sleurs (kuvassa yllä) ja päivän päättänyt Speakersforumin Andre Noel Chaker (kuvassa alla)

– työpajoja, joista sai valita itseään kiinnostavia aiheita (näitä olivat mm. myyntipuhe, segmentointi, TripAdvisor / Bokun, kansainvälinen myynti, luova ajattelu ja verkkojalanjälki)

– 20 min. mittaisia myyntitapaamisia (joko Brellan avulla ennalta tai paikan päällä sovittuja)

Tapahtuman päätti kuohuvalla ja herkullisilla cocktailpaloilla varustettu after work -osio.

Totta kai huomasin myös asioita, joita jatkossa voi edelleen kehittää, mm.

• osallistujien aktivointi somen osalta (esim. kilpailu!) ja yhteisen hashtagin sopiminen
  • työpajojen välissä oli vartin mittaiset tauot, ne olisivat ehkä voineet olla lyhyemmätkin
  • samaan aikaan samassa tilassa järjestetyissä työpajoissa on syytä kiinnittää huomiota siihen, että ne eivät häiritse toinen toisiaan esim. äänentoiston osalta
  • matkanjärjestäjiä olisi saanut olla mukana enemmänkin

Pidin tapahtumasta ja sen hengestä sekä osallistujien aktiivisuudesta – en nähnyt ketään ’turpa rullalla’ tai valittamassa vaan pikemminkin innostusta, hymyä ja aktiivista osallistumista! Toivon kovasti, että tapahtuma saa jatkoa ja erityisen kiinnostunut olen näkemään osallistujien palautteen siitä!

Iso kiitos teille Suvi Ahonen (JAMK), Kimmo Aalto (Lomalaidun / MTK / SMMY) ja Petra Blinnikka (JAMK) hyvästä yhteistyöstä tapahtuman osalta sekä erityiskiitos tapahtumavastaava Harri Mustoselle (JAMK) mainiosta ja pitkäjänteisestä työskentelystä tapahtuman onnistumiseksi!