Jouni Ortjun yrittäjätarina

Terve!

Olet tullut Laatukoulutus Jouni Ortju Ky:n kotisivuille ja haluan kertoa Sinulle itsestäni eli yrittäjästä tämän yrityksen taustalla.

Nyt vuonna 2023 yritykseni on 18-vuotias ja minä yrittäjänä 58-vuotias. Miten tähän on tultu?

Synnyin Kuopiossa, Päivärannan kaupunginosan nyttemmin jo purettuun ‘arabikortteliin’. Nimi tuli kai siitä, että talot olivat tasakattoisia, kaikki aika lailla samannäköisiä ja –kokoisia valkoisia rivitaloja. Kävin koulua ja elelin enemmän tai vähemmän normaalia lapsen elämää siellä 11-vuotiaaksi saakka. Tuolloin, vuonna 1976, äitini menehtyi syöpään ja elämä meni uusiksi. Muutimme saman vuoden joulukuussa Punkaharjun SOS-Lapsikylään, missä asuin 18-vuotiaaksi saakka. Kävin lukion Punkaharjulla ja kirjoitin hyvin arvosanoin ylioppilaaksi.

“Pari vuosikymmentä matkailualalla”

Opiskelin silloisen Savonlinnan Liiketaloudellisen Instituutin matkailulinjalla yo-merkonomiksi ja valmistumisen jälkeen vuonna 1987 lähdin suoraan töihin. Seuraavat lähes pari vuosikymmentä kuluivat tehdessä mitä erilaisimpia matkailualan töitä, mm. kunnan matkailutoimistossa, matkatoimistossa, laivayhtiössä, kotimaisessa lentoyhtiössä, kuntoliikuntajärjestössä, kunnallisessa matkailuyhtiössä, matkailukeskuksessa, matkailuprojektissa, oppilaitoksessa ja lopuksi ennen yrittäjäksi ryhtymistä matkailualan kehittämisorganisaatiossa.

En varsinaisesti muista lapsuudessani tai nuoruudessani haaveilleeni yrittäjyydestä, enneminkin minusta piti (ainakin) muiden mielestä tulla pappi tai näyttelijä. Itse en muista itselläni olleen mitään sen erityisempää toiveammattia.

“Päätös yrittäjyydestä kypsyi”

Kaipa se yrittäjyys alkoi jossain vaiheessa kiinnostaa, koska 2000-luvun alkupuolella osallistuin Kuopiossa yrittäjäkurssille. Päätös yrittäjyydestä kypsyi toistaiseksi viimeisessä työpaikassa mitä moninaisimpien vaiheiden lopputuloksena. Se olisi ihan oman tarinansa paikka!

Pakko tähän on yksi muisto yrityksen perustamisvaiheesta poimia eli se, miten yritykseni nimi syntyi. Minulla on edelleenkin tallella se A4:sen kirjekuori, johon aloin raapustella yritykseni nimiehdotuksia. Vähän yli sadan ehdotelman ja totaalisen turhautumisen jälkeen rohkaistuin kysymään puolisoltani, tulisiko hänelle jotain nimeä mieleen. Hän kysyi muitta mutkitta – ”miten olisi Laatukoulutus Jouni Ortju Ky”? Siinähän se oli!

“Menetelmät heti hyödynnettävissä”

Mitä Laatukoulutus Jouni Ortju Ky tekee? Toimialana on liikkeenjohdon konsultointi ja kun tuon kääntää konsulttikieleltä suomeksi, niin pääasiassa koulutan, valmennan ja koutsaan yrittäjiä  ja yritysten työntekijöitä matkailu- ja palvelualoilla ja vuosien myötä toimialoja on tullut lisääkin. Mistä aiheistako? Markkinointi ja myynti, asiakaspalvelu ja laatu sekä palvelujen tuotteistaminen ja yrittäjien välinen yhteistyö eli verkostoituminen. Viimeisimpänä mukaan on tullut haamuasiointi eli Mystery Shopping.

Jos minun pitäisi nimetä jotain vahvuuksia yritystoiminnassani, niitä ovat asiakaslähtöinen toiminta, esim. asiakkaan tarpeiden ja toiveiden huolellinen kartoittaminen, kuunteleminen ja ymmärtäminen. Toiseksi nostan sen, että asiat, joista kerron ja menetelmät joita käytän, ovat HETI asiakkaan hyödynnettävissä!