Viikon mittainen ulkomaan työ- ja lomamatka kuukauden sisällä – miten ja missä nämä erosivat (vai erosivatko) toisistaan?
11.03.2019
Tein helmi- ja maaliskuussa poikkeuksellisesti kaksi viikon mittaista ulkomaanmatkaa, toisen Kanadan Whistleriin helmikuussa (työmatka) ja toisen Espanjaan Sierra Nevadaan viime viikolla (lomamatka). Molempiin matkoihin sisältyi laskettelua, ruokaa & juomaa, aktiviteetteja ja vuokrasimme molemmissa tapauksissa myös auton. Pohdiskelen tässä, erosivatko kokemukset jotenkin toisistaan teemalla lomamatka / työmatka.

Pääsääntöisesti kokemukset olivat hyvin samankaltaisia eikä esim. palveluiden varaamisessa tarvinnut juurikaan pohtia sitä, kummanko tyyppinen matka oli kyseessä. Varasimme kummassakin tapauksessa palveluja etukäteen. Kanadan työmatkan osalta oli tehtävä vapaaehtoinen sähköinen matkustuslupa (ns. eTA-lupa), joka näinä päivinä on muuttumassa pakolliseksi. Se maksoi vain 7 CAD ja vahvistus tuli sähköpostitse hyvin nopeasti.



Lähinnä matkoihin valmistautumisessa oli sen verran eroja, että matkojen sisältöä suunnitellessa piti pohtia erityisesti työmatkan osalta, että miten siitä saa mahdollisimman paljon irti sellaista, mistä on hyötyä jatkossa ja miten dokumentoida / tallentaa kaikki tarvittavat asiat. Matkaa ajatellen kokoonnuimme etukäteen matkaseurueella suunnittelemaan sitä, mitä itse kukin erityisesti halusi nähdä / kokea. Iltaisin matkan aikana pohdiskelimme matkaseurueen kanssa kunkin päivän antia ja kirjasin keskeisiä havaintoja ylös. Tämä osoittautui loistavaksi toimintatavaksi! Perustimme muuten molempien matkojen osalta WhatsApp-ryhmän matkaseurueen kanssa ja tämäkin osoittautui hyvin onnistuneeksi operaatioksi! Kukin kuvaa (valokuvia ja videoita) itseään kiinnostavia asioita ja näin tulee molemmissa tapauksissa kattaneeksi enemmän asioita kuin mitä itse tulee nähneeksi / kokeneeksi.

Auton työmatkalle vuokrasimme Lontoo-Vancouver lennolla ja päädyimme AVIS-autovuokraamoon, jonka palvelu Vancouverissa oli erinomaista. Päätimme hieman nostaa autoluokkaa ja valitsimme aktiivisen asiakaspalvelijan ehdotuksesta neliveto Hyundai Tucsonin mahdollisten hankalien lumiolosuhteiden vuoksi. Tässä autossa oli kaikki Pohjois-Ameriikan herkut lämmitettävästä ratista ja kaikesta mahdollisesta elektronisesta lisähärpäkkeestä lähtien. Lisäksi se oli hyvin miellyttävä ja helppo ajettava. Mitään opastusta auton käyttöön emme saaneet.

Lomamatkan osalta eroa tuli myös siinä, että vaimoni on jopa minua innokkaampi matkojen suunnittelija, joka haluaa että keskeiset palvelut ovat mahdollisimman pitkälti etukäteen varattuja, mistä Espanjan matkalla oli todella paljon hyötyä. Varasimme mm. Sierra Nevadan lasketteluvälineet (kahdet sukset ja kaksi lumilautaa) niitä välittävän https://www.snowbrainer.com/en/ski-rental -sivuston kautta. Paikallisesti meitä palveli upealla ammattitaidolla Blanca Nieve -niminen välinevuokraamo: https://www.blancanieve.net/en/. Kohtasimme tällä reissulla myös pienen vastoinkäymisen, kun yhden osallistujan lumilauta murtui = hajosi – mutta: fiksu ja tarkka vaimoni oli ottanut välinevakuutuksen, joka kattoi vahingon ja korvaus saapui meille jo ennen kuin palasimme reissusta kotiin!



Lomamatkan auton Renault Grand Scenicin (kaikki mahdolliset herkut tässäkin) vuokrasimme Malagan lentokentältä Brunoscars -autovuokraamosta ja sekin kävi näppärästi netin välityksellä. Suosittelen lämpimästi tätä autovuokraamoa, kun suuntaat eteläiseen Espanjaan: https://www.brunoscar.com/. Tämänkään auton käyttöön emme saaneet mitään opastusta. Ja juuri reissumme aikana kotimaan iltapäivälehdissä oli ollut juttua ei niin ammattimaisista autovuokraamoista: https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/be6b0e64-0142-41d9-9b58-2af21db2b99d.

Ja vielä eräs miellyttävä (tai jonkun mielestä arveluttava) palvelu, jonka koin hyvänä: Google Kuvat teki omatoimisesti reissusta mainion albumin, joka oli vielä eritelty kunkin matkakohteen osalta. Eli kuvatut kuvat ja videot oli ryhmitelty sen mukaan, missä ne oli kuvattu. Tämä toki edellyttää sitä, että pidät puhelimen sijaintitiedon päällä ja tätä eivät kaikki halua.

Maksaminen molemmilla matkoilla tapahtui pääsääntöisesti maksukorteilla, joten siitäkään ei suuria eroja löytynyt. Maksamisen, valuutanvaihdon ja automaattinostojen osalta vinkkaan Visan Revolut-kortista, joka on uudentyyppinen maksujärjestelmä / pankki, johon ainakin itse olen tykästynyt: https://www.revolut.com/en-FI/. Kortista (minulla kk-maksuton versio) oli molemmilla matkoilla hyvin hyötyä, sen erilaisiin ominaisuuksiin kannattaa tutustua em. nettisivulla. Erityisesti sen puhelinsovellus on mielestäni hyvin informatiivinen ja nopea. Ostotapahtuma näkyy appissa saman tien ja vieläpä ryhmiteltynä sen mukaan, kävitkö kaupassa, tankkaamassa, automaatilla jne.

Ja loppuun on tietenkin laitettava muistutus matkavakuutuksesta – sen on syytä olla jokaisella reissulla kunnossa!

Ja sitten vielä ihan tänne kirjoituksen loppuun toive: käy antamassa palautetta kokemistasi palveluista vaikka joko TripAdvisorissa, yrityksen / kohteen some-sivuilla tai Googlessa. Viime kädessä monen, usein hyvin saman tyyppisen / tasoisen kohteen valinnan ratkaisevat juuri nämä meidän itse kunkin antamat arviot!
Ei kommentteja.
Nimi(*)
Email(*)
Tarkistuskoodi
Kommentti