Yrityskummi pienyrittäjän onnistumisen tukena
07.01.2019
Aloitin tämän vuoden alussa Suomen Yrityskummit ry:n Pohjois-Savon aluekummina, mikä tarkoittaa pääasiassa sitä, että vastaan maakunnassamme yrityskummitoiminnasta, siitä tiedottamisesta, ohjaan kummeja heitä haluaviin yrityksiin ja koetan saada kummeihin mukaan erilaisia osaajia. Tiesitkö muuten, että Pohjois-Savossa on kaikkiaan hieman reilut 70 yrityskummia?

Jos pohdit, ketä yrityskummit ovat, Suomen Yrityskummit ry:n kotisivulla www.yrityskummit.fi kerrotaan, että he ovat kokeneista yrittäjistä, yritysjohtajista ja liike-elämän asiantuntijoista koostuva valtakunnallinen henkilöverkosto.

Mikä on yrityskummien tehtävä?  Yrityskummit tarjoavat osaamistaan ja kokemustaan maksuttomasti Suomessa toimivien yrittäjävetoisten mikro- ja pienyritysten liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisemiseksi. Näitä saattavat olla talouteen tai kannattavuuteen, myyntiin ja markkinointiin, kasvamiseen, toiminnan suuntaamiseen, kansainvälistymiseen ym. liittyvät tilanteet.

Maailman muuttuessa myös liiketoiminta muuttuu. Kasvavia osaamistarpeita yrityskummien keskuudessa on mm. some- ja sote-osaamisella sekä digitalisaatiossa. Jos koet, että Sinulla on annettavaa näihin tai johonkin muuhun, hae yrityskummiksi! Täältä lisätietoa: http://www.yrityskummit.fi/fi/ryhdy-yrityskummiksi

Aloitamme nyt tammikuussa yhdessä Savon Yrittäjät ry:n kanssa maakunnallisen yrityskummitoiminnasta kertovan kiertueen ja ensimmäinen tilaisuus järjestetään keskiviikkona 9.1.2019 klo 14.00 Varkaudessa Navitas Kehitys Oy:ssä. Toivotamme tervetulleiksi yrittäjien lisäksi niin yrittäjäyhdistysten, kuntien, oppilaitosten kuin muidenkin yrittäjyyttä edistävien tahojen edustajat!

Seuraavat tilaisuudet ovat ke 16.1.2019 klo 14.00 Kuopiossa ja to 17.1.2019 klo 14.00 Iisalmessa, molemmissa paikkana kaupungintalo. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Kaikista yrityskummitoimintaan ja yrityskummeihin liittyvästä saat parhaiten tietoa Suomen Yrityskummit ry:n kotisivuilta osoitteesta www.yrityskummit.fi Siellä on myös videot niin yrityskummin hakemista (linkki) kuin yrityskummiksikin hakemisesta (linkki). Ja toki minuunkin voi olla yhteydessä molemmissa tapauksissa.

Toivotan onnea ja menestystä toimintaasi ja elämääsi vuodelle 2019!

Jouni Ortju
Suomen Yrityskummit ry
aluekummi Pohjois-Savo
puhelin: 050-917 8688
sähköposti: jouni.ortju@yrityskummit.fi
Kokemuksia valtakunnallisesta Matka Maalle myyntitapahtumasta
30.10.2018
VALTAKUNNALLINEN MATKAILUN MYYNTITAPAHTUMA MATKA MAALLE

Osallistuin viime viikon tiistaina 23.10.2018 kylpylähotelli Peurungassa järjestettyyn ensimmäiseen valtakunnalliseen Matka Maalle myyntitapahtumaan.



Ollin mukana myös järjestäjän roolissa Suomen Matkailukonsultit Oy:n kautta ja vedin yhden tapahtuman työpajoista (segmentointi). Muut tapahtuman järjestäjät olivat Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Virtaa Vientiin ja Verkostoihin -hanke, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry.

Osallistujia tapahtumassa oli n. 70 henkilöä, niin matkailuyrittäjiä, matkanjärjestäjiä, matkailun kehittäjiä kuin
muitakin matkailutoimijoita. Onnistuneessa tapahtumassa oli lisäksi mukana Jyväskylän Ammattikorkeakoulun opiskelijoita, jotka ottivat tapahtumavieraat vastaan eli hoitivat ilmoittautumispisteen, auttoivat edellisenä päivänä tilojen varustamisessa ja järjestämisessä, olivat mukana koko seminaaripäivän huolehtien niin päälavan esitysten kuin työpajojenkin teknisestä toimivuudesta ja avustivat tarvittaessa kaikessa muussakin. Opiskelijoiden toiminta oli upeaa seurattavaa ja hymyilevä asenne auttaa asiassa kuin asiassa ja niin myös tämän tapahtuman onnistumisessa. Lämmin kiitos vastuuopettaja Petra Blinnikalle heidän asiantuntevasta ohjauksestaan!

Tapahtumassa käytettiin myös verkostoitumistyökalu Brellaa ja sen avulla sovittiin yli 40 tapaamista ennakkoon ja
tapahtuman aikana. Itselläni oli työkalusta jo ennakkokokemusta Nordic Business Forumien yhteydestä mutta monelle Brella oli vielä aika uusi väline, se kuitenkin osoitti hyvin toimivuutensa. Erityisesti pidän siitä, kun työkaluun joutuu / saa kirjata sen, mitä itse tarjoaa ja minkä tyyppisiä tapaamisia toivoo. Lisäksi järjestelmä ehdottaa aktiivisesti näiden tekijöiden perusteella sopivia matcheja!



Tapahtuman ohjelma oli rakennettu ajatuksella, että siellä on:

- kaikille yhteinen osio sekä alkuun että loppuun, näissä mielenkiintoisia puhujia & esityksiä mm. aamupäivällä Finnair / Jeroen Sleurs (kuvassa yllä) ja päivän päättänyt Speakersforumin Andre Noel Chaker (kuvassa alla)

- työpajoja, joista sai valita itseään kiinnostavia aiheita (näitä olivat mm. myyntipuhe, segmentointi, TripAdvisor / Bokun, kansainvälinen myynti, luova ajattelu ja verkkojalanjälki)

- 20 min. mittaisia myyntitapaamisia (joko Brellan avulla ennalta tai paikan päällä sovittuja)



Tapahtuman päätti kuohuvalla ja herkullisilla cocktailpaloilla varustettu after work -osio.

Totta kai huomasin myös asioita, joita jatkossa voi edelleen kehittää, mm.
  • osallistujien aktivointi somen osalta (esim. kilpailu!) ja yhteisen hashtagin sopiminen
  • työpajojen välissä oli vartin mittaiset tauot, ne olisivat ehkä voineet olla lyhyemmätkin
  • samaan aikaan samassa tilassa järjestetyissä työpajoissa on syytä kiinnittää huomiota siihen, että ne eivät häiritse toinen toisiaan esim. äänentoiston osalta
  • matkanjärjestäjiä olisi saanut olla mukana enemmänkin
Pidin tapahtumasta ja sen hengestä sekä osallistujien aktiivisuudesta – en nähnyt ketään ’turpa rullalla’ tai valittamassa vaan pikemminkin innostusta, hymyä ja aktiivista osallistumista! Toivon kovasti, että tapahtuma saa jatkoa ja erityisen kiinnostunut olen näkemään osallistujien palautteen siitä!

Iso kiitos teille Suvi Ahonen (JAMK), Kimmo Aalto (Lomalaidun / MTK / SMMY) ja Petra Blinnikka (JAMK) hyvästä yhteistyöstä tapahtuman osalta sekä erityiskiitos tapahtumavastaava Harri Mustoselle (JAMK) mainiosta ja pitkäjänteisestä työskentelystä tapahtuman onnistumiseksi!
Vinkkejä myyntipuhelun soittamiseen
03.10.2018
Soittelin viime viikolla (vko 39 / 2018) satakunta myyntipuhelua saadakseni valitsemiamme kohderyhmiä mukaan tulevaan myyntitapahtumaan. Huomaan joka kerta tähän ryhtyessäni, että hyvä valmistautuminen on äärettömän tärkeää ja auttaa onnistumisessa ja haluttujen tulosten saavuttamisessa. Jaanpa siis vinkkejäni & kokemuksiani soittamisesta teillekin!

Taustaksi kerron vielä sen, että en pääsääntöisesti soita ns. kylmäpuheluja, vaan olen laittanut kohderyhmälle esim. edellisellä viikolla sähköpostia (jossa olen luvannut soittaa!) ja soitan luvatun puhelun. Jo ennen tuota sähköpostien lähettämistä olen käynyt tarkkaan läpi kohderyhmän kotisivut (tai vaikkapa jäsenlistauksen) ja varmistanut toimivat yhteystiedot (tarvittaessa hyödynnän puhelinnumeroiden etsimiseen esim. Fonecta Finderia) aina oikeaan yhteyshenkilöön saakka. En mielelläni laita s-postia info@ osoitteisiin, koska silloin on hankalaa tietää, menikö viesti sinne minne toivoin.


Minä itse ja asenteeni

Tästähän kaikki on hyvin paljon kiinni! Että teen päätöksen ryhtyä soittamaan juuri tänään. Minä tarvitsen tähän ainakin hyvän ja rauhallisen fiiliksen ja sen, että ei ole muuta isoa asiaa kesken, koska en silloin pysty keskittymään soittamiseen. Ja totta kai iloinen ja pirteä mieli on tärkeä, koska se kuuluu äänestä! (se on huonompi juttu, jos ei kuulu…)

Valmistautuminen

Olen ladannut täyteen puhelimen akun ja Hands Free laitteen, koska soitan kaikki tällaiset puhelut sen avulla. Tämä vapauttaa kädet kirjoittamaan asioita ylös. Itse tykkään kirjata puhelujen annin Exceliin, koska sinne voi kirjoittaa halutessaan vähän enemmänkin. Kirjoitan aina ylös päivämäärän ja kellonajan, milloin soitan. Tällaisia päivämääriä saattaa kertyä henklön kohdalle useitakin, koska tietenkään kaikki eivät vastaa heti ensi soitolla.

Olen myös etsinyt valmiiksi sen s-postiviestin, jonka olen lähettänyt asiakkaalle, koska moni kysyy, milloin olen viestin laittanut kun kerron, että sellaisen olen lähettänyt. Lisäksi etsin valmiiksi myyntiviestin, jonka perusteella soitan. Siitä saa tarvittavaa tukea tai argumentteja onnistumisen tueksi.

Hahmottelen myös mielessäni (tarvittaessa paperille) puhelun kulun ja pohdin etukäteen, mitä asioita haluan nostaa esiin.

Ympäristö ja tila

Kaipaan ympärilleni rauhallisen tilan ja kotitoimisto on mitä parhain ympäristö tähän, varsinkin jos vaimokin on töissään. Suljen huoneeni oven, sammutan radion (joka on lähes aina päällä kun teen muuten töitä) ja suljen myös kaikki some-kanavat, jotta voin keskittyä itse soittamiseen.



Puhelu, sen kulku ja lopetus

Kun soitan, kerron ensin kuka olen, mitä / ketä edustan ja mistä päin soitan. Jostain syystä sillä on hyvin positiivinen kaiku kun kerron, että soitan Kuopiosta. Heti tämän perään kerron syyn miksi soitan, ja vasta tämän jälkeen kysyn, onko henkilöllä hyvä (HUOM!) hetki keskustella. Jos on, niin tiedustelen muistaako asiakas saaneensa viestini. Ja usko tai älä, lähes 90 % muistaa! Jos ei ole hyvä hetki, kysyn milloin voin soitella uudestaan (ja merkitsen tämän ylös).

Puhelun jatkokulku riippuukin sitten täysin myytävästä / esiteltävästä tuotteesta / palvelusta / asiasta, joten siihen en kirjoita sen tarkempia speksejä. Varaudun toki aina vastaväitteisiin tai ostoepäilyihin, koska puhelimitse ostaminen / osallistumispäätöksen tekeminen vaatii hyvin selkeää tietoa ja myös luottamuksen syntymistä osapuolten välille. Kyllä sen kuulee äänestä, jos kemiat kohtaavat ja toisaalta sen, milloin on turha ruveta inttämään / lypsämään päätöstä.

Kirjoitan siis jo puhelun aikana keskeiset asiat Exceliin, joten minun on helppo tarkistaa mitä kunkin henkilön kanssa on keskusteltu ja sovittu. Usein yhdellä puhelulla ei joko tavoita henkilöä (varattu, poissa, viesti vastaajaan, lomalla tmv.) tai saa osto- / osallistumispäätöstä.

Jos tarpeen, kertaan puhelun loppuvaiheessa tärkeät asiat ja kysyn asiakkaalta, onko hän kanssani samaa mieltä jatkotoimenpiteistä. Ja joskus olen lähettänyt asiakkaalle pienen puhelinmuistion päätöksentekoa helpottamaan, jos hän kertoo että ei pysty päättämään asiasta itse. Toki kysyn tällaisessa tapauksessa, kuka asiasta päättää ja jopa päättäjän puhelinnumeroa. Usein se kerrotaan minulle omatoimisestikin.

Ja tietenkin kysyn aina, tuletteko / ostatteko, se on myyjän tärkeimpiä tehtäviä ja unohtuu hämmästyttävän helposti. Puhutaan clousaamisesta eli kaupan päättämisestä!



Hyvä lopetus on aina myös tärkeä ja usein saan tällaiseen eväät puhelun aikana!

Ja loppuun tärkein vinkki: muista kuunnella asiakasta ja anna hänelle mahdollisuus kysyä!
Kohti laatua
16.03.2018
Uusituneet kotisivuni ovat vielä vähän vaiheessa, joten laitan tänne blogi-osioon toistaiseksi linkin kolmeen Kohti laatua -sivuston pienyrittäjien toiminnan laatuun liittyvään kirjoitukseeni.

Ensimmäinen, 1.9.2017 kirjoittamani blogikirjoitus liittyy asiakkaiden osallistamiseen laadun kehittämiseen (linkki) ja on hyvin ajankohtainen nytkin, kun keskustellaan paljon asiakaskokemukseen liittyvistä sisällöistä. Listasin kirjoituksessa kymmenen erilaista käyttämääni menetelmää asiakkaiden osallistamiseen.

Toisen kirjoitin hyvin pian ensimmäisen jälkeen (5.9.2017) otsikolla: "Asiakas-, palvelu- vai laatulupaus?" Tässä kirjoituksessa (linkki) pohdin mm. millaisia asioita tai sisältöjä laatulupauksessa voisi olla mukana. Jaoin myös mainiosta (muutaman vuoden takaa, mutta edelleen käyttökelpoisesta) TEKESin "palvelujen tuotteistamisesta kilpailuetua - opas yrityksille" kirjasta hyvän ja paljon käyttämäni työkalun palveluprosessien kuvaamiseen.

Kolmas kirjoitukseni julkaistiin hetimiten edellisen perään eli 8.9.2017 ja siinä kirjoitin yhteistyökumppanin, jakelukanavan tai jälleenmyyjän edellyttämästä laadusta. Tässä kirjoituksessa korostan mm. kirjallisen sopimuksen merkitystä hyvän kumppanuuden kulmakivenä. Lisäksi listaan kirjoituksessa asioita, joista on syytä keskustella ja sopia. Tuon esille myös asioita, jotka ovat keskeisessä roolissa myyntiyhteistyössä.

Kohti laatua -sivustolta (linkki) löydät myös muiden laadun kehittäjien puheenvuoroja - käy kurkkaamassa!
« EdellinenSeuraava »
1