Blogi

Etusivu/Blogi
Blogi2019-10-04T15:44:47+03:00
312.2019

Suomen Yrittäjien osaamisvaliokunta ja työskentely

3.12.2019|Tags: , , , |

Kokoonnuimme lokakuun alussa Helsinkiin vuoden kolmanteen Suomen Yrittäjien osaamisvaliokunnan kokoukseen ja saimme olla Sitran vieraina ja osallistua oman kokouksemme jälkeen heidän Erätauko-menetelmällä (linkki) vetämäänsä dialogiharjoitukseen, jonka teemana oli yrittäjän ja tämän mahdollisten työntekijöiden tietojen ja taitojen jatkuva kehittäminen osaamisen ekosysteemissä. Kokous ja dialogiharjoitus toteutettiin Ruoholahdessa Sitran "vanhan tornin" 14. kerroksen työskentelytilassa. Sieltä oli upeat näkymät Helsingin kattojen ylle! Valiokuntamme kokouksessa kävimme ensin perinteisen kuulemiskierroksen, että mitä alueilla tapahtuu. Itse kerroin [...]

97.2019

Viikon mittainen ulkomaan työ- ja lomamatka kuukauden sisällä – miten ja missä nämä erosivat (vai erosivatko) toisistaan?

9.7.2019|

Julkaistu 11.03.2019 Tein helmi- ja maaliskuussa poikkeuksellisesti kaksi viikon mittaista ulkomaanmatkaa, toisen Kanadan Whistleriin helmikuussa (työmatka) ja toisen Espanjaan Sierra Nevadaan viime viikolla (lomamatka). Molempiin matkoihin sisältyi laskettelua, ruokaa & juomaa, aktiviteetteja ja vuokrasimme molemmissa tapauksissa myös auton. Pohdiskelen tässä, erosivatko kokemukset jotenkin toisistaan teemalla lomamatka / työmatka. Pääsääntöisesti kokemukset olivat hyvin samankaltaisia eikä esim. palveluiden varaamisessa tarvinnut juurikaan pohtia sitä, kummanko tyyppinen matka oli kyseessä. Varasimme kummassakin tapauksessa palveluja [...]

97.2019

Yrityskummi pienyrittäjän onnistumisen tukena

9.7.2019|

Julkaistu 07.01.2019 Aloitin tämän vuoden alussa Suomen Yrityskummit ry:n Pohjois-Savon aluekummina, mikä tarkoittaa pääasiassa sitä, että vastaan maakunnassamme yrityskummitoiminnasta, siitä tiedottamisesta, ohjaan kummeja heitä haluaviin yrityksiin ja koetan saada kummeihin mukaan erilaisia osaajia. Tiesitkö muuten, että Pohjois-Savossa on kaikkiaan hieman reilut 70 yrityskummia? Jos pohdit, ketä yrityskummit ovat, Suomen Yrityskummit ry:n kotisivulla www.yrityskummit.fi kerrotaan, että he ovat kokeneista yrittäjistä, yritysjohtajista ja liike-elämän asiantuntijoista koostuva valtakunnallinen henkilöverkosto. Mikä on yrityskummien tehtävä?  [...]

97.2019

Kokemuksia valtakunnallisesta Matka Maalle myyntitapahtumasta

9.7.2019|

Julkaistu 30.10.2018 VALTAKUNNALLINEN MATKAILUN MYYNTITAPAHTUMA MATKA MAALLE Osallistuin viime viikon tiistaina 23.10.2018 kylpylähotelli Peurungassa järjestettyyn ensimmäiseen valtakunnalliseen Matka Maalle myyntitapahtumaan. Ollin mukana myös järjestäjän roolissa Suomen Matkailukonsultit Oy:n kautta ja vedin yhden tapahtuman työpajoista (segmentointi). Muut tapahtuman järjestäjät olivat Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Virtaa Vientiin ja Verkostoihin -hanke, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry. Osallistujia tapahtumassa oli n. 70 henkilöä, niin matkailuyrittäjiä, matkanjärjestäjiä, matkailun kehittäjiä kuin muitakin matkailutoimijoita. Onnistuneessa tapahtumassa oli lisäksi [...]

97.2019

Vinkkejä myyntipuhelun soittamiseen

9.7.2019|

Julkaistu 03.10.2018 Soittelin viime viikolla (vko 39 / 2018) satakunta myyntipuhelua saadakseni valitsemiamme kohderyhmiä mukaan tulevaan myyntitapahtumaan. Huomaan joka kerta tähän ryhtyessäni, että hyvä valmistautuminen on äärettömän tärkeää ja auttaa onnistumisessa ja haluttujen tulosten saavuttamisessa. Jaanpa siis vinkkejäni & kokemuksiani soittamisesta teillekin! Taustaksi kerron vielä sen, että en pääsääntöisesti soita ns. kylmäpuheluja, vaan olen laittanut kohderyhmälle esim. edellisellä viikolla sähköpostia (jossa olen luvannut soittaa!) ja soitan luvatun puhelun. Jo ennen [...]

97.2019

Kohti laatua

9.7.2019|

Julkaistu 16.03.2018 Uusituneet kotisivuni ovat vielä vähän vaiheessa, joten laitan tänne blogi-osioon toistaiseksi linkin kolmeen Kohti laatua -sivuston pienyrittäjien toiminnan laatuun liittyvään kirjoitukseeni. Ensimmäinen, 1.9.2017 kirjoittamani blogikirjoitus liittyy asiakkaiden osallistamiseen laadun kehittämiseen (linkki) ja on hyvin ajankohtainen nytkin, kun keskustellaan paljon asiakaskokemukseen liittyvistä sisällöistä. Listasin kirjoituksessa kymmenen erilaista käyttämääni menetelmää asiakkaiden osallistamiseen. Toisen kirjoitin hyvin pian ensimmäisen jälkeen (5.9.2017) otsikolla: "Asiakas-, palvelu- vai laatulupaus?" Tässä kirjoituksessa (linkki) pohdin mm. millaisia [...]